این دوره بعد از زمان غیبت
صغری آغاز شد ، و تاکنون ادامه دارد .این مدت
دوران امتحان و سنجش ایمان و عمل مردم است .
در زمان نیابت عامه ، امام ( ع ) ضابطه و قاعده ای به دست داده است
تا در هر
عصر ، فرد شاخصی که آن ضابطه و قاعده ، در همه ابعاد بر او صدق کند ، نایب
عام
امام ( ع ) باشد و به نیابت از سوی امام ، ولی جامعه باشد در امر دین
و دنیا .
بنابراین ، در هیچ دوره ای پیوند امام ( ع ) با مردم گسیخته نشده و نبوده
است .
اکنون نیز ، که دوران نیابت عامه است ، عالم بزرگی که دارای همه
شرایط فقیه و
دانای دین بوده است و نیز شرایط رهبری را دارد ، در راس جامعه قرار می گیرد
و
مردم به او مراجعه می کنند و او صاحب " ولایت شرعیه " است به نیابت از حضرت
مهدی ( ع ) . بنابراین ، اگر نایب امام ( ع ) در این دوره ، حکومتی را درست
و
صالح نداند آن حکومت طاغوتی است ، زیرا رابطه ای با خدا و دین خدا و امامت
و
نظارت شرعی اسلامی ندارد . بنابر راهنمایی امام زمان ( عجل الله فرجه )
برای حفظ
انتقال موجودیت تشیع و دین خدا ، باید همیشه عالم و فقیهی در راس جامعه
شیعه
قرار گیرد که شایسته و اهل باشد ، و چون کسی - با اعلمیت و اولویت -
در راس
جامعه دینی و اسلامی قرار گرفت باید مجتهدان و علمای دیگر مقام او را
پاس دارند ،
و برای نگهداری وحدت اسلامی و تمرکز قدرت دینی او را کمک رسانند ، تا
قدرتهای
فاسد نتوانند آن را متلاشی و متزلزل کنند .
گر چه دوری ما از پناهگاه مظلومان و محرومان و مشتاقان - حضرت مهدی ( ع ) -
بسیار
درد آور است ، ولی بهر حال - در این دوره آزمایش - اعتقاد ما اینست که حضرت
مهدی ( ع ) به قدرت خدا و حفظ او ، زنده است و نهان از مردم جهان زندگی می
کند ،
روزی که " اقتضای تام " حاصل شود ، ظاهر خواهد شد ، و ضمن انقلابی پر
شور و حرکتی
خونین و پردامنه ، بشریت مظلوم را از چنگ ظالمان نجات خواهد داد ، و رسم
توحید
و آیین اسلامی را عزت